04/07/2022 - Governació

Arbúcies commemora el 52è aniversari de l’accident aeri al Montseny

Va ser un sentit homenatge al cementiri municipal

Aquest cap de setmana Arbúcies ha commemorat el 52è aniversari de l’accident aeri al Montseny que va succeir el 3 de juliol del 1970. L’acte es va celebrar al cementiri municipal en el qual hi va participar l’alcalde d’Arbúcies, Pere Garriga, el cònsol britànic general a Barcelona del 2002 al 2005, Geoffrey Cowling, la regidora d’ERC, Ester Soms, i representants de la Policial Local, Bombers i Protecció Civil. 

L’acte d’homenatge va començar amb l’ofrena floral a la tomba on descansen les restes dels 112 passatgers que viatjaven a l’avió el dia del sinistre i un minut de silenci i, tot seguit, l’alcalde i el cònsol britànic van fer un petit parlament. 

Garriga va assenyalar que el fatídic accident és un fet destacable a la història del poble  i va recordar que la gent d’Arbúcies va reaccionar donant-ho tot per acudir al rescat. “Per la gent d’Arbúcies, tots ells són arbuciencs i arbucienques i ens tenim presents en la memòria col·lectiva”. Per acabar, l’excònsol britànic va agrair al poble d’Arbúcies per tot que el va fer en aquell moment i que durant aquests anys hagi mantingut la dignitat del monument i els tingui a tots ells en la memòria. 

La història dels fets 
El sinistre va tenir lloc el 3 de juliol de 1970  quan un avió Comet 4 de la companyia Dan-Air, provinent de l'aeroport de Manchester i amb destí final a l'aeroport del Prat de Barcelona, es va estavellar contra el cim de Les Agudes del massís del Montseny. Es tracta de l'accident aeri més important ocorregut mai a Catalunya i el 8è més greu pel que fa a víctimes d'Espanya. 

L'aparell accidentat es tractava d'un de Havilland DH-106 Comet 4. El vol de la companyia Dan Air va partir de l'aeroport de Manchester a les 16.08 del 3 de juliol de 1970. A causa d'alguns retards a la zona de París, l'aparell es va haver de desviar de la ruta prevista; tot i això, a les 17.53 el pilot ja va contactar amb el centre de control regional de Barcelona, i a les 17.59 l'avió ja s'apropava a la ciutat catalana i començava les maniobres de descens. Mentre l'aparell feia un gir cap a l'esquerra per situar-se als 140 graus, la tripulació va informar erròniament que estaven sobrepassant la balisa no direccional de Sabadell; el controlador no es va adonar de l'error a causa d'un altre avió que sobrevolava la zona i va autoritzar el pilot a continuar el descens fins als 2.800 peus (uns 850 metres). Aproximadament a les 18.05 l'aparell, quan volava a uns 3.800 peus d'altitud (uns 1.150 metres) es va estavellar contra els faigs de la falda nord-est del cim de Les Agudes, que aquella tarda, es trobava molt ennuvolat.