18/10/2021 - Comunicació

Més de 300 persones assisteixen a la preestrena de la producció "Montseny, la tragèdia enterrada"

El documental es podrà veure aquest dimarts 19 d’octubre a les 22.05 h per TV3

El teatre de les Naus Ayats va acollir divendres la preestrena de la projecció Montseny, la tragèdia enterrada, que relata el fatídic accident d’avió que va tenir lloc el 3 de juliol del 1970 al Montseny i en el qual hi van perdre la vida 112 passatgers britànics. El documental és una producció de TV3, en coproducció amb La Kaseta Ideas Factory sota la supervisió executiva de la directora del "Sense ficció", Montse Armengou, i la producció executiva de TV3  a càrrec de Sílvia Pairó.

L’acte, en què hi van assistir més de 300 persones, va comptar amb una presentació de la producció a càrrec de l’alcalde d’Arbúcies, Pere Garriga, la directora del Sense Ficció, Montse Armengou, el director del documental, David Fontseca, i el guionista, Josep Maria Flores. L’acte va ser molt emotiu perquè va comptar amb la presència de molts dels testimonis que apareixen al documental.  

La raó de ser del documental, en paraules del seu director, David Fontseca, és "recuperar i formar part d'un dels incidents més amagats i tràgics de la història catalana". La col·laboració de l'historiador Ot Ordeig i del periodista Ignasi Gallart, juntament amb els records dels voluntaris d'aquell fatídic accident, permeten acostar a l'espectador un dels episodis més foscos de l'aviació catalana.

Les circumstàncies del sinistre
L'avió Comet 4 de la companyia Dan Air que els portava a l'aeroport del Barcelona va enlairar-se a les 16 h de l'aeroport de Manchester i dues hores després se'n va perdre el contacte.

La principal causa de la col·lisió va ser fruit d'una confusió. Aquella tarda, la boira dificultava la visibilitat i el pilot no coneixia el territori català. Va informar malament de la seva posició, ja que pensava que sobrevolava la zona de Sabadell. La confirmació, també errònia, de la torre de control de la capital de la comarca del Vallès Occidental, va culminar en una catàstrofe. Quan va començar el descens a 2.800 peus, tal com se li havia ordenat, es va estavellar contra el terreny. En aquell moment sobrevolava el Montseny. 50 anys més tard, Pau Marí, controlador aeri, creu que en realitat el pilot s'havia confós i no estava sobrevolant l'espai aeri de Sabadell.